سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ریزش موی تلوژن افلوویوم

ریزش موی تلوژن افلوویوم نوعی از ریزش مو است که معمولا پس از یک واقعه ناگوار، شوک، استرس شدید یا عمل جراحی و تصادف اتفاق می افتد. این نوع ریزش مو معمولا دربالای سر افراد ایجاد می شود.

تلوژن افلوویوم چیست؟

ریزش موی تلوژن افلوویوم وقتی تایید می شود که فرد این نوع ریزش را بیش از 6 ماه داشته باشد. معمولا این نوع ریزش مو قابل برگشت می باشد. یک فرد مبتلا به این نوع ریزش مو معمولا تمام موهای خود را از دست نمی دهد ولی موها بطور قابل ملاحظه ای نازک و کم پشت می شوند.

ریزش موی تلوژن افلوویوم

وجه مشخصه این نوع ریزش مو، نازک شدن موها و افزایش ریزش مو می باشد. این نوع ریزش مو بیشتر در زنان اتفاق می افتد و معمولا با اختلال در چرخه رشد مو رخ می دهد. همانطور که می دانید چرخه زندگی مو شامل 3 مرحله است:

  • آناژن یا فاز رشد
  • کاتاژن یا فاز بینابینی
  • تلوژن یا فاز استراحت و مرگ

در ریزش موی تلوژن افلوویوم در حقیقت بیشتر موها در فاز تلوژن قرار میگیرند. در حالت عادی 5 تا 10 درصد موها در فاز تلوژن هستند اما در وضعیت تلوژن افلوویوم فاز آناژن کند میشود و موها بیشتر در فاز تلوژن قرار می گیرند و فولیکول های در فاز تلوژن، از 5% به حدود 30% افزایش می یابند و باعث ریزش مو می شوند.

علائم

مهمترین علامت ریزش موی تلوژن افلوویوم افزایش تعداد موهای ریخته شده است. شخص با دیدن مو روی بالش یا در چاهک آب هنگام دوش گرفتن یا تعداد زیادی مو در شانه یا برس متوجه افزایش ریزش موی خود می شود.

ریزش موی تلوژن افلوویوم

علل:

اختلال در چرخه زندگی مو میتواند بعلل زیر اتفاق بیافتد:

  • استرس شدید: استرس های شدید و طولانی می توانند باعث ریزش موی تلوژن افلوویوم شوند. معمولا این نوع ریزش مو 3 ماه بعد از واقعه استرس زا شروع می شود.
  • رژیم غذایی ناکافی: مو به مواد غذایی اساسی مانند پروتئین، آهن، ویتامین های خانوده B و زینک برای رشد نیاز دارد. کمبود این مواد مغذی می تواند باعث آسیب به تعداد و کیفیت موها شود.
  • کاهش وزن شدید و یا محرومیت طولانی از کالری کافی می تواند باعث ریزش موها شود.
  • حاملگی و زایمان: در طول حاملگی بیشتر موها در فاز آناژن قرار می گیرند و این وضعیت بخاطر هورمون های ترشح شده در طول حاملگی بین 3 تا 6 ماه طول می کشد. این وضع بعد از زایمان و افت شدید هورمونی می تواند به ریزش موی تلوژن افلوویوم منجر شود.
  • یائسگی: تغییرات هورمونی بعد از یائسگی هم می تواند باعث ریزش مو شود.
  • داروهای خاص: داروهای خاصی می توانند باعث ریزش موی تلوژن افلوویوم می شوند.
  • بیماری های زمینه ای مانند بیماری های اتوایمیون و بیماری های تیروئید می توانند یکی از دلایل تلوژن افلوویوم باشند.
  • جراحی: جراحی های سنگین، بستری طولانی مدت در بیمارستان و داروهایی که طی آن به بیمار داده می شوند یکی از دلایل اصلی تلوژن افلوویوم می باشند.
  • مسمومیت با فلزات

درمان:

درمان اینگونه از ریزش مو بستگی به علت آن دارد. وقتی علت زمینه ای ریزش مو درمان شود، رشد مو نیز به حالت عادی بر میگردد.

درمان شامل موارد زیر است:

  • تامین کمبود های غذایی از طریق یک رژیم غذایی سالم
  • درمان با هورمون برای کسانی که بعلت یائسگی دچار ریزش مو شده اند.
  • درمان اضطراب و استرس از طریق دارو یا مشاوره
  • درمان مشکلات تیروئیدی در صورتی که علت ریزش مو باشد.
  • جلوگیری از صدمات ناشی از گرما مانند اتوی مو یا سشوار زیاد و همچنین صدمات شیمیایی بعلت رنگ کردن مو یا فر کردن ها.

رژیم غذایی

در رژیم غذایی مناسب موارد زیر باید دیده شوند:

  • پروتئین به میزان کافی که باعث بهبود رشد موها می شوند. مطمئن شوید که از مواد غذایی پروتئین مانند گوشت، تخم مرغ، ماهی، لوبیا، غلات و دانه ها( آجیل) استفاده می کنید. اسید آمینه لیزین اصلی ترین عامل در رشد موها می باشد.
  • کمبود آهن می تواند باعث ریزش موی تلوژن افلوویوم باشد. استفاده از مواد غذایی سرشار از آهن می تواند به رفع کمبود آن کمک کنند. غذاهایی مانند گوشت قرمز، جگر، سبزیجات با بر گهای سبز تیره، لوبیا و عدس از منابع خوب آهن می باشند.
  • استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند یکی از راه های تامین مواد مورد نیاز رشد مو باشد.

رشد دوباره 3 تا 6 ماه پس از رفع عامل ایجاد ریزش موی تلوژن افلوویوم معمولا موها مجدد رشد عادی خود را پیدا می کنند. در برخی موارد ریزش موها کم می شود ولی متوقف نمی شود. در اکثر موارد ریزش موی تلوژن افلوویم بیش از 50% موها را نمی ریزاند.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.


آیا ممکن است کاشت مو، موها را نازک تر کند؟

یکی از آسیب هایی که به مرور زمان به کم پشتی و حتی کچلی بخش هایی از سر منجر می شود؛ نازک شدن موها است. این پدیده در برخی از افراد به مرور زمان و با افزایش سن رخ می دهد و تا حدی نیز طبیعی به نظر می رسد. با این حال اگر روند این امر بسیار سریع باشد یا در سنین جوانی بروز پیدا کند؛ نگران کننده خواهد بود.

با توجه به اینکه کاشت مو در سال های اخیر به عنوان یک راه حل قطعی جهت درمان ریزش و کچلی مو پیشنهاد می شود؛ افرادی که با مشکل کم مویی روبرو هستند؛ به این عمل روی می آورند. البته هر عمل جراحی با عوارض جانبی همراه است.

ما در این نوشته قصد داریم درخصوص اینکه گفته می شود کاشت مو باعث نازکی موها شود و اینکه این مسئله تا چه اندازه صحت دارد و در چه مواردی احتمال بروز آن بیشتر می شود؛ مطالبی را به اطلاع شما برسانیم.

 

آیا ممکن است کاشت مو، موها را نازک تر کند؟

کاشت مو در افراد مبتلا به نازکی مو

به طور معمول چنین فرض می شود که این عمل برای افرادی مناسب است که در حال حاضر در قسمت های زیادی از سر دچار طاسی شده اند یا اینکه یک الگوی خاص کچلی در آن ها شروع به شکل گیری است. این فرض درست به نظر می رسد؛ اما باید بدانید در مواقعی که موهای بخشی از سر به دلایل مشخص یا نامشخصی دچار نازکی می شوند؛ پزشکان قادر هستند که از روش کاشت فولیکول جهت درمان بخش آسیب دیده استفاده کنند. تا اینجا بنظر می رسد که این روش حتی مشکل نازکی موها را برطرف می کند اما چه اتفاقی می افتد که افراد در اثر کاشت مو دچار نازکی مو می شوند؟

در ادامه عوامل موثر در بروز این مشکل را بررسی می کنیم:

1-    عوامل زمینه ای

پیش از اینکه این عمل جراحی انجام شود؛ شخص کاندید را باید از نظر ابتلا به بیماری های زمینه ای که موجب ریزش یا نازکی موی سر می شود بررسی کنند. مهم ترین بیماری ها در این خصوص آلوپسی، مشکلات تیروئیدی و عفونت است. مصرف برخی داروها نیز امکان دارد که سبب بروز چنین مشکلاتی شود.

در صورتی که شخص هر یک از این مشکلات را داشته باشد؛ حتی پس از انجام عمل جراحی مشکل ریزش مو و نازکی برطرف نخواهد شد و به قوت خود باقی خواهد ماند. بنابراین به نظر می رسد که در این مورد کاشت مو تاثیری در نازکی مو ندارد و این سطح سلامت بدن شخص است که مشکل ساز می شود.

بنابراین پزشک باید پیش از انجام عمل این عوامل را شناسایی کند و درصدد رفع آن ها بربیاید. در مواقعی که این مشکلات به هر دلیلی رفع نمی شود؛ باید به شخص اطلاع داده شود که کاندید مناسبی جهت انجام این عمل نیست. البته لازم به ذکر است که حتی در صورت عدم وجود چنین مشکلاتی بدن و سلامت فرد را باید از نظر وجود اختلالات خونی که موجب بروز مشکل در هنگام عمل می شود نیز بررسس کنند. در نهایت پس از انجام تمامی این آزمایشات و دریافت تاییدیه لازم روند اجرای عمل جراحی برای شخص آغاز خواهد شد.

2-   عدم ضخامت مناسب مو در ناحیه اهداکننده

در هر دو روش کاشت مو (FUE و FUT) بخشی از سر که موهای ضخیم و مقاومی دارد و دچار کچلی نشده است؛ به عنوان ناحیه اهداکننده انتخاب می شود. این بخش در اکثر افراد در پشت و طرفین سر است. به این دلیل که اکثر افراد در بالای سر دچار کچلی می شوند و در بخش های دیگر سر خود موهای ضخیم و پرپشتی دارند.

نکته حائز اهمیت این است که به دلیل انتخاب فولیکول های مو از ناحیه اهداکننده، موهای کاشته شده پس از اینکه رشد کنند؛ کیفیتی مشابه همان ناحیه را خواهند داشت. این موضوع اهمیت انتخاب درست ناحیه اهداکننده را نشان می دهد. بنابراین اگر فولیکول های موی کاشته شده کیفیت و ضخامت مناسبی نداشته باشند؛ به احتمال زیاد کاشت مو موجب رویش موهای نازک و بی کیفیت خواهد شد.

البته باید بدانید که این مسئله قابل پیشگیری است و اگر پزشک مناسب و حاذقی را جهت انجام این عمل انتخاب کنید؛ احتمال بروز این مشکل بسیار پایین خواهد بود.

آیا ممکن است کاشت مو، موها را نازک تر کند؟

3-  روند طبیعی رشد مو

باید به شخص توضیح داده شود که انتظارات معقول و درستی از این عمل داشته باشد. به این دلیل که بلافاصله پس از عمل جراحی شخص با خرمنی از موی پرپشت و ضخیم مواجه نخواهد شد. البته بهره مندی از موهای زیبا به زمان احتیاج دارد؛ اما در هر صورت شما هرگز پس از کاشت مو به زمانی که بسیار جوان بودید باز نخواهیدگشت.

به این دلیل که در موهای طبیعی و سالم تراکم وجود فولیکول ها مو در هر سانتی متر مربع است. درحالی که در بهترین شرایط شما پس از کاشت حدود 40 فولیکول مو در هر سانتی متر مربع خواهید داشت.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی کاشت مو کلیک کنید.


مناسب ترین روش کاشت مو را چطور تشخیص دهیم؟

پس از گذر از سن 35 سالگی، حدود دو سوم آقایان درجاتی از ریزش مو را تجربه خواهندکرد. این آمار در سن پنجاه سالگی به 85 درصد خواهد رسید. البته آقایان تنها افرادی نیستند که درگیر این مسئله می شوند. بیش از نیمی از خانم ها نیز دچار ریزش مو هستند که این مشکل با افزایش سن بیشتر خواهد شد.

با وجود این آمار، طبیعی به نظر می رسد که افراد زیادی به دنبال مناسب ترین روش کاشت مو باشند. متاسفانه در این خصوص راه حل های زیادی وجود دارند که تنها عملکرد آن ها خالی کردن حساب بانکی شما است و اثربخشی خاصی ندارند.

با این وجود، در سال های اخیر پیشرفت بسیاری در این زمینه شکل گرفته است و راه حل هایی ابداع شده اند که بیماران را به نتایج دلخواه می رساند. ممکن است که مشکل ریزش مو شما نیازی به جراحی نداشته باشد و با درمان دارویی رفع شود.

با این حال در برخی موارد تنها راه حل انتخاب مناسب ترین روش کاشت مو است. با توجه به اینکه دو روش کلی برای عمل جراحی کاشت مو وجود دارد؛ انتخاب مناسب ترین روش یک چالش بزرگ محسوب خواهد شد. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید که بهترین روش را جهت کاشت مو به شما معرفی کنیم.

انتخاب مناسب ترین روش کاشت مو

برای افرادی که ریزش مو در آن ها آنقدر زیاد است که منجر به بروز کچلی در بخش زیادی از سر شده است و مشکل آن ها با درمان های دارویی مرتفع نمی شود؛ جراحی کاشت مو به عنوان یک راه حل اساسی جهت بازگرداندن رشد طبیعی و ماندگار مو پیشنهاد می شود.

امکان دارد که با شنیدن نام جراحی دچار استرس شوید و از درد و خونریزی احتمالی در این زمینه بترسید. با این وجود پیشرفت های مختلفی که در این سال ها رخ داده است و سهولت بسیاری را برای بیماران در پی داشته است. هر دو روشی که جهت کاشت مو استفاده می شوند (یعنی FUT و FUE)؛ اگر به درستی و روی شخص مناسبی انجام شوند؛ اثربخشی قابل توجهی خواهند داشت.

اما مناسب ترین روش کاشت مو کدام یک از این دو شیوه است؟ برای این منظور مشکل ریزش مو و طاسی افراد را از نقطه نظرهای مختلف بررسی می کنیم و مورد مناسب را در هر تیتر پیشنهاد خواهیم داد.

ریزش موی شدید یا فضای بدون موی وسیع

پیش از اینکه برای شخصی که دچار این مشکل است؛ عمل جراحی مناسب را معرفی کنیم؛ باید یک پیش زمینه در این خصوص داشته باشید که پیشنهاد را بپذیرید. در روش FUT که نسبت به روش دیگر قدیمی تر است؛ از بخشی از سر که موهای متراکم و ضخیمی دارد؛ یک نوار از پوست که حاوی چندین هزار فولیکول مو است، برداشته می شود.

این ردیف به طور معمول از پشت سر و به صورت گوش تا گوش برداشته خواهد شد. بافت استخراج شده به قطعات بسیار کوچکی تقسیم می شود. همزمان در بخشی که به کاشت مو نیاز دارد؛ سوراخ های ریزی ایجاد می شود که این پیوند را امکان پذیر کند.

در حالی که در روش FUE که پس از روش اول ابداع شد؛ یک ردیف از پوست سر برداشته نخواهد شد؛ بلکه فولیکول ها از ناحیه جداکننده تک تک جدا شده و در ناحیه مورد نظر قرار می گیرند. درست است که روش FUE به همراه تمامی جزئیاتی که دارد ممکن است که چند ساعت به طول انجامد. اما مزایایی نیز به همراه دارد که در تیترهای بعدی به آن ها اشاره خواهد شد.

با این توضیحات به نظر می رسد؛ در مواقعی که ناحیه وسیعی از سر درگیر کچلی و طاسی شده است؛ مناسب ترین روش کاشت مو FUT باشد. به این دلیل که در هر جلسه امکان انتقال فولیکول های بیشتری وجود دارد. در مقابل افرادی که تنها دچار کم پشتی موها هستند؛ پزشک جراح روش FUE را به آن ها پیشنهاد می دهد.

مناسب ترین روش کاشت مو را چطور تشخیص دهیم؟

نگرانی بابت عوارض جانبی و نقاهت

در بسیاری از موارد افراد پس از انجام عمل جراحی نیاز دارند که به سرعت کارهای روزمره خود را از سر بگیرند. این در حالی است که اگر جراحی کاشت مو به روش FUT انجام شود؛ خطوط عمیقی در ناحیه اهداکننده بر جای می ماند که حتی پس از گذشت مدت نقاهت طولانی نیز در بسیاری از موارد جای آن از بین نخواهد رفت.

با توجه به این مسئله مناسب ترین روش کاشت مو در افرادی که تحمل گذراندن دوران نقاهت طولانی را ندارند؛ روش FUE است. به طوری که پس از انجام این عمل به راحتی فعالیت های خود را از سر می گیرید.

عدم وجود فولیکول مناسب در قسمت پشت سر

انتخاب مناسب فولیکول های اهداکننده در میزان موفقیت عمل جراحی کاشت مو اهمیت زیادی دارد. در اکثر افرادی که دچار کچلی می شوند؛ در بخش پشت سر و کناره ها فولیکول های مو باکیفیت و ضخیم هستند. با این حال این امکان وجود دارد که این شرایط برای شخصی فراهم نباشد یا اینکه به دلیل اسکار باقی مانده از جای زخم در پشت سر، تمایلی به برداشت فولیکول از این ناحیه نداشته باشد.

در این حالت مناسب ترین روش کاشت مو FUE تشخیص داده می شود. به این دلیل که در آن امکان برداشت فولیکول از دیگر نواحی بدن همچون قفسه سینه، بازو و غیره وجود دارد.

افراد در معرض عفونت

برخی از افراد به دلیل سبک زندگی یا شغل و حرفه خود بیش از سایرین در معرض عوامل محیط دچار آسیب می شوند. برای این دسته از افراد روش کاشت مو FUT مناسب نیست. به این دلیل که زخم و جراحات ایجاد شده در این حالت بسیار بیشتر از روش دیگر است. در نتیجه، احتمال بروز عفونت در بدن شخص افزایش پیدا خواهد کرد.

این مسئله برای اشخاصی که در محیط کار یا زندگی خود با عوامل محیطی مختلفی درگیر هستند که به خودی خود خطرآفرین است و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز صحت دارد. بنابراین برای همه افرادی که در این دسته بندی قرار می گیرند؛ مناسب ترین روش کاشت مو FUE خواهد بود که جراحات کم تری را در پی دارد.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی کاشت مو کلیک کنید.

مزوتراپی رویتا کر (Revitacare) – مخصوص مو

تاثیر بسیار موهای سالم و پرپشت بر زیبایی اشخاص مسئله ای نیست که کسی مخالف آن باشد. درست به همین دلیل نیز از دست دادن موهای طبیعی و روند آن موجب کاهش اعتماد به نفس افراد می شود. بنابراین یکی از امورات زیبایی اساسی که اکثریت جامعه به آن تمایل دارند؛ مربوط به زیبایی و سلامت موها است.

امروزه نام مزوتراپی رویتا کر Revitacare زیاد شنیده می شود و شاید شما نیز در مورد آن کنجکاو شده اید.

ما در این نوشته به کاربردهای این متد در کاهش ریزش مو می پردازیم.

مزوتراپی رویتا کر Revitacare برای جلوگیری از ریزش مو

مزوتراپی رویتاکر یک روش عالی جهت جلوگیری از ریزش مو شدید است. بنابراین به تمامی کسانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند توصیه می شود که از این روش استفاده کنند. بهترین نتایج در این نوع درمان با انجام حداقل 6 تا 8 جلسه با فواصل 1 تا 2 هفته (بنا به تشخیص درمانگر) دیده میشود اما با این حال گاهی اوقات جهت مشاهده نتایج کامل باید چند ماه صبر کنید.

علاوه بر این حتی اگر موهای زیبا و سالمی دارید و تنها بعلت قرارگرفتن در شرایط نامساعد دچار ریزش مو شده اید، مزوتراپی پوست سر را به عنوان یک روش پیشگیرانه امتحان کنید.

مزوتراپی رویتا کر Revitacare مخصوص مو

Revitacare تقویت کننده مو

راه های فراوانی جهت مبارزه با ریزش مو و قطع آن وجود دارد؛ اما آنچه موجب تمایز این روش نسبت به سایرین است؛ فرمول ابتکاری آن به شمار می رود که همانند یک جادو روی پوست سر و موی شما عمل می کند. این ماده شامل چندین ترکیب فوق العاده و سرشار از مواد مغذی است که تا عمق ریشه موهای شما نفوذ خواهد کرد. این مواد مغذی اکثر ایرادات فولیکول مو که موجب ضعف آن می شود را نابود می کنند.

مزوتراپی رویتا کر Revitacare روشی است که جهت درمان کلیه علائم ریزش مو مربوط به پوست سر و ساقه مو در زنان و مردان استفاده می شود. در واقع اسید هیالورونیک موجود در آن به طور کلی بر بهبود کیفیت مو از ریشه تا ساقه تاثیرگذار است. مزایایی که این ماده برای مو دارد؛ شامل موارد زیر می شود:

  • هیدراتاسیون پوست سر
  • کاهش ریزش مو
  • بازسازی مو
  • محافظت در برابر عوامل اکسیدکننده و مخرب
  • تغذیه فولیکول مو
  • کاهش شوره سر
  • بازگرداندن نرمی و درخشش به موها

مزوتراپی رویتا کر Revitacare چه مزایایی دارد؟

اگر پوست کف سر خشک دارید؛ ریزش مو موجب نگرانی و عدم اعتماد به نفس شما شده است؛ موهای شما آسیب دیده است و در برخی از مناطق کم پشت و نازک دیده می شود؛ مزوتراپی رویتا کر  Revitacare برای شما مناسب خواهد بود. این ویتامین درمانی مبتنی بر تزریق به منظور آبرسانی پوست سر و کمک به رویش موهای زیبا و مقاوم طراحی شده است.

در ادامه به مزایای این روش اشاره می کنیم:

1- احیای مجدد

فولیکول های مو به موادی همچون آرژنین، گلیسین و ارنیتین احتیاج دارند که قادر به تکثیر باشند. بنابراین مزوتراپی رویتا کر Revitacare با تزریق این مواد حیاتی به موها، موجب احیا مجدد و تازگی و شادابی آن ها می شود.

2- تقویت و محافظت

بخش اصلی موها از کراتین تشکیل شده است. مواد مفیدی همچون سیستین و روی دو ماده مهمی هستند که کراتین از آن ساخته می شود. بنابراین جهت اینکه موهای مقاومی داشته باشید؛ بهتر است که این مواد معدنی و مهم را به موها تزریق کنید.

3- محرک رشد

یکی از ویتامین های موجود در Revitacare گروه ویتامین های B است. از جمله خواص اصلی این دسته از ویتامین ها تحریک و تسریع رشد در فولیکول های موها محسوب می شود.

4- تغذیه و آبرسانی

در روش درمانی مزوتراپی رویتا کر Revitacare خاصیت آبرسانی که در اسید هیالورونیک وجود دارد؛ از خشکی بافت هایی که اطراف فولیکول مو وجود دارد؛ جلوگیری می کند. در نتیجه امکان ایجاد شوره سر نیز تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

Revitacare شامل عناصر تقویت کننده و تغذیه کننده فراوانی است که ضمن تقویت و بهبود ساختار مو، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز فولیکول را در اختیار آن قرار می دهد. در نتیجه ریشه مو به خوبی تغذیه می شود و همین امر از ریزش زیاد جلوگیری خواهد کرد.

درواقع این ماده به همان اندازه که پوست و ساختار آن را تقویت می کند؛ موجب کاهش ایجاد شوره سر نیز می شود که همین مسئله نشاط و سلامت موها را به همراه دارد.

نتایج سریع و قابل توجه

نتایج درمان مزوتراپی رویتا کر Revitacare بسیار سریع دیده می شود؛ حتی برخی از بیماران با دو جلسه درمان، شاهد توقف ریزش مو و شروع رشد مجدد موهای خود خواهند بود. در اکثر موارد نیز تنها در شش جلسه شما یک تغییر و بهبود باورنکردنی را در موهای خود شاهد هستید و از ظاهر زیبا و جوان تر خود با موهای سالم تر لذت خواهید برد.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی رویتاکر کلیک کنید.

آیا کمبود ویتامین B12 موجب ریزش مو می شود؟

فولیکول های سالم مو بسیار فعال و همواره در حال رشد و تولید هستند. میزان رشد مو در افراد، متفاوت است ولی به طور میانگین موی هر انسان سالانه 15 سانتی متر رشد می کند. برای حفظ این کارخانه های کوچک تولید مو لازم است رژیم غذایی تان سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای فولیکول های مو باشد. یکی از مواد مغذی لازم ویتامین B12 است که به نام کوبالامین نیز شناخته می شود. ویتامین B12 با کمک به تولید گلبول های قرمز غنی از اکسیژن، در رشد سالم مو نقش موثری دارد.

آیا کمبود ویتامین B12 موجب ریزش مو می شود؟

کمبود ویتامین B12 چگونه در رشد مو نقش دارد؟

موی شما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. کراتین در واقع ماده ای مرده است. به همین دلیل وقتی موهایتان را کوتاه می کنید، آسیبی نمی بینید. در حالی که فولیکول های مو زیر پوست شما قرار دارند و زنده هستند. در حقیقت پیاز مو که قسمت زیرین فولیکول است از سلول هایی ساخته شده است که این سلول ها سریع ترین میزان رشد را در بدن انسان دارند. این سلول ها هر 24 تا 72 ساعت یک بار تقسیم می شوند. در پایه پیاز مو، پاپیلا قرار دارد. پاپیلا حاوی رگ های خونی است و وظیفه اتصال فولیکول به شبکه خون رسانی بدن و تهیه اکسیژن و مواد مغذی لازم برای رشد مو را به عهده دارد. از آنجایی که کمبود ویتامین B12 بر تولید گلبول های قرمز خون تاثیر گذار است، وجود این ویتامین به میزان لازم برای فرایند رشد مو ضروری است.

منابع ویتامین B12

می دانیم که بدن انسان ویتامین B12 تولید نمی کند، در نتیجه بسیار حائز اهمیت است که آن را از طریق رژیم غذایی دریافت کند. ویتامین B12 را می توان در منابع حیوانی مانند ماهی، مرغ، گوشت، لبنیات و تخم مرغ یافت. اکثر مردم آمریکا از طریق این منابع به میزان کافی ویتامین B12 دریافت می کنند. اما این ویتامین در منابع گیاهی وجود ندارد. به همین دلیل گیاه خواران باید برای مصرف مکمل غذایی یا غذاهای غنی شده با ویتامین B12 با پزشک متخصص مشورت کنند که با کمبود ویتامین B12 روبرو نشوند.

آیا کمبود ویتامین B12 موجب ریزش مو می شود؟

عوارض کمبود ویتامین B12

این ویتامین علاوه بر رشد مو برای سلامت کل بدن لازم است و کمبود ویتامین B12 باعث مشکلات متعددی همچون کم خونی در بدن می شود. کمبود جزئی ویتامین B12 ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. اما اگر همین کمبود جزئی رفع نشود، عواقب جدی مانند تپش قلب، تنگی نفس، مشکلات عصبی و افسردگی خواهد داشت. سن، بیماری کرون یا سلیاک، اختلالات سیستم ایمنی بدن، مصرف زیاد مشروبات الکلی و جراحی کاهش وزن ممکن است جذب این ویتامین را برای بدن شما دشوار کنند که در نهایت منجر به کمبود آن در بدن شود.

مصرف مکمل B12 برای ریزش مو

اگر دچار ریزش مو شده اید و احتمال می دهید به علت کمبود ویتامین B12 باشد با پزشک خود صحبت کنید که همه علل را بررسی کند. پزشک همچنین با دادن آزمایش خون، میزان ویتامین B12 شما را بررسی می کند. با توجه به نتایج آزمایش می توان به درستی تصمیم گرفت که میزان نیاز شما به مکمل چقدر است. ریزش مو انواع مختلفی دارد و فقط یک پزشک متخصص علت دقیق آن را تشخیص می دهد.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.