سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی اشتراک

زنانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند و به فرزند خود شیر می دهند؛ امکان دارد که ریزش مو بیشتری را نسبت به قبل احساس کنند. ریزش مو پس از زایمان و ریزش مو در دوران شیردهی تاحدی طبیعی است و بهرحال شما قادر نیستید که به طورکامل از آن جلوگیری کنید. با این حال تماشای از دست دادن موهای عزیزتان نیز واقعا ناراحت کننده خواهد بود.

معمولا نیازی به نگرانی نیست و حدود یک سال بعد از تولد کودک موها به حالت طبیعی خود بازمی گردند. تا زمانی که این اتفاق بیفتد؛ روش های مختلفی جهت تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن ها وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

ریزش مو در دوران شیردهی چیست و چگونه درمان می شود؟

کودکی که تازه متولد می شود تا چندین ماه تنها از شیر مادر تغذیه خواهدکرد. دوران شیردهی برای مادر و فرزند او فواید زیادی دارد اما امکان مخاطراتی برای مادر نیز وجود خواهد داشت. یکی از این مشکلات همین ریزش مو در دوران شیردهی به شمار می رود. البته امکان دارد که بانوان به دلایل دیگری نیز در این دوران دچار ریزش مو شوند اما آیا امکان توقف ریزش مو پس از زایمان وجود دارد یا خیر؟ با انجام چند عمل ساده امکان کاهش ریزش مو در این زمان وجود دارد.

مراقبت مناسب از موها

باید توجه داشته باشید که به دلیل تغییرات هورمونی به وجود آمده در بدن، شما قادر به توقف ریزش موی خود نیستید. با این حال اگر از موهای خود به درستی مراقبت نکنید، ریزش مو بدتر و شدیدتر خواهد شد. مراقبت صحیح و عادات درست مراقبت از موها امکان دارد که به کمتر شدن حجم موهایی که از دست می دهید کمک کند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

شستشوی منظم و آرام موها

ساقه مو  و پوست سر خود را به صورت منظم و به آرامی با شامپو بشویید. این عمل به جلوگیری از آسیب به موهای شما و در نهایت ریزش موها کمک خواهدکرد. البته باید نکات زیر را در هنگام شستشو مد نظر داشته باشید.

  • موهای خود را یک روز در میان یا کمترین میزان لازم شستشو دهید. به این دلیل که شستشوی مداوم و مکرر به ساقه های موهای شما آسیب وارد می کند.
  • شامپو مناسبی تهیه کنید و آن را به پوست سر خود و ساقه موها ماساژ دهید.
  • در هنگام شستشو هرگز موهای خود چنگ نزنید. بلکه تنها شامپو و کف را روی سر خود ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید.

استفاده از نرم کننده مناسب 

زمانی که شستشوی موها به اتمام رسید، روی ساقه موهای خود نرم کننده بمالید. این عمل به جلوگیری از ریزش مو در اثر آسیب هایی همچون شکستگی مو کمک خواهدکرد. در ضمن با استفاده از نرم کننده موهای شما پرتر به نظر می رسد. در نتیجه شما به میزان کمتری در خصوص ریزش موی خود دچار استرس خواهید شد.

پس از اتمام شستشو اطمینان حاصل کنید که تمامی مواد را از روی مو آبکشی کرده اید. در صورت داشتن زمان بیشتر جهت رسیدگی به موها، از انواع ماسک های داخل و خارج حمام نیز استفاده کنید.

موهای خود را با احتیاط خشک کنید

استفاده از حوله و سشوار ممکن است که موجب آسیب به موها و ازبین رفتن چربی مفید آن شود. بنابراین موهای خود را با احتیاط خشک کنید که از شکستگی و ریزش مو در دوران شیردهی جلوگیری به عمل آید. یکی از راه حل هایی که در این خصوص وجود دارد این که با یک حوله نرم موهای خود را مالش داده و خشک کنید. هرگز موهای خود را در داخل حوله نپیچید. به این علت که با این کار موها دچار شکستگی خواهند شد.

در صورتی که باید از سشوار استفاده کنید، کمترین میزان حرارت را برگزینید و تعداد دفعات خشک کردن با سشوار را تا حد امکان کاهش دهید.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

از شانه کردن بیش از حد دوری کنید

دفعات شانه زدن موها را کاهش دهید و به آهستگی شانه بزنید. در واقع شانه زدن موها تنها برای این منظور است که به موهای بهم ریخته خود کمی حالت دهید و اینکه محکم و به دفعات موهای خود را برس بزنید تاثیری روی زیبایی موهایتان نگذاشته بلکه احتمال ریزش را بیشتر میکند.

زمانی که موهایتان خیس است از شانه زدن اجتناب کنید و برای مرتب کردن موها، ابتدا اجازه دهید که کمی خشک شوند. زمانی که موهایتان نم دار شد با استفاده از یک شانه دندانه درشت، شانه بزنید که میزان آسیب به موهایتان به حداقل برسد. هرگز موهای گره خورده را محکم شانه نزنید. بلکه ابتدا با کمک یک نرم کننده گره ها را باز کنید و سپس شروع به شانه زدن کنید.

موها را هوشمندانه حالت بدهید

بسیاری از خانم ها علاقه مند هستند که از وسایلی همچون بابلیس یا اتوی مو جهت حالت دادن به موهای خود استفاده کنند. این لوازم معمولا حرارت بسیار بیشتری را به نسبت سشوار به موها وارد می کند. در برخی از موارد نیز در هنگام حالت دادن موها بیش از حد کشیده و با کش محکم بسته می شوند.

جهت حالت دادن هوشمندانه به موها، از مدل موهای شل تر استفاده کنید و موهای خود را در معرض گرمای زیاد قرار ندهید. مدل موهایی همچون دم اسبی یا حالت گوجه ای، نه تنها باعث شکستگی و آسیب می شود؛ بلکه احتمال دارد که ریزش موی شما را چندین برابر کند.

بستن موها با یک کش شل از پشت، نه تنها از آسیب و ریزش مو جلوگیری می کند بلکه باعث می شود که موها در هنگام شیردهی روی صورت بچه نریزند.

در مواقعی که قصد حضور در یک مهمانی خاص را دارید و باید حتما از اتو مو یا بابلیس استفاده کنید؛ درجه حرارت آن را روی کمترین دما بگذارید.

اگر مجبور به استفاده از اکستنشن هستید نیز اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی سبک هستند. در غیر اینصورت سنگینی اکستنشن ها موجب کشش موها و آسیب به پوست سر و ساقه موها می شود.

با ماساژ پوست سر خود رشد موها را تقویت کنید

شواهدی وجود دارد که ماساژ پوست سر موجب افزایش خونرسانی به کف سر و تحریک رشد موها می شود. به این جهت که با افزایش جریان خون، جذب مواد مغذی نیز افزایش خواهدیافت. در نتیجه، رشد موها سریعتر اتفاق خواهدافتاد. در ضمن در طی ماساژ، ریشه موها تقویت می شوند و همین امر از ریزش مو در دوران شیردهی نیز جلوگیری خواهدکرد.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.


5 مرحله روانشناسی سوگواری بعد از ریزش مو

سوگواری به غم و اندوهی گفته می شود که پس از متحمل شدن یک خسران بزرگ یا یک فقدان به وجود می آید. روند سوگواری و غم و اندوه ناشی از آن پیچیده و دایره ای شکل است. به این معنی که این فرآیند برخلاف برخی از توصیفات موجود در این زمینه آغاز و پایان دارد و روند آن به هیچ وجه خطی نیست.

اشخاصی که سوگوار هستند، واکنش های روانی، جسمانی و احساسی مختلفی را تجربه می کنند که روی خانواده، دوستان و نزدیکان فرد تاثیر می گذارد. با شنیدن کلمه سوگواری یاد مرگ عزیزان میفتیم اما هر تغییر عمده ای در بدن نیز همین استرس را در پی خواهد داشت.

5 مرحله روانشناسی سوگواری بعد از ریزش مو

ریزش مو نیز یکی از موارد بسیار آزاردهنده به شمار می رود. سوگواری بعد از ریزش مو مراحل مختلفی دارد. در واقع حتی اگر ریزش مو دائمی نباشد باز هم موجب ناراحتی افراد می شود.

مراحل سوگواری بعد از ریزش مو

موها نقش بسیار مهمی در زیبایی و اعتماد به نفس فرد دارند. به همین جهت شاید از این جهت بخشی از دارایی های فرد به شمار بیایند که پس از ریزش آن ها احساس فقدان در او بوجود بیاید. با این حال در صورتی که همه راه های ممکن برای مقابله با آن موثر نباشد؛ تنها راه حل پذیرش است. پذیرش اصلا ساده نیست و نیازمند طی مراحل سخت و ناراحت کننده سوگواری خواهد بود.

انکار

در اولین مرحله سوگواری شخص سعی می کند که اتفاقی که افتاده را انکار کند. با خود می گوید مهم نیست، من احساس خوبی دارم، اوه! این اتفاق برای من نخواهد افتاد و غیره. اینگونه واکنش های انکارگونه نوعی دفاع موقت به شمار می رود. بنابراین هنگامی که برای نخستین بار متوجه ریزش موهای خود می شوید؛ باور نمی کنید. حتی امکان دارد که دیگران را نیز متقاعد کنید که این اتفاق برای شما رخ نخواهد داد.

5 مرحله روانشناسی سوگواری بعد از ریزش مو

عصبانیت

“وای خدای من! چرا من؟ این عادلانه نیست! “خشم و عصبانیت احساسی است که پس از انکار ایجاد می شود. زمانی که شما این واقعیت را تصدیق کنید که ریزش مو دارید؛ شعله های خشم نیز به دنبال آن در وجود شما زبانه می کشد. شما احتمالا عصبانی هستید و از ناعادلانه بودن این مسئله شکایت دارید. فرد در این زمان ناراحت است که چرا باید این مشکل را تحمل کند. در حالی که دیگران مجبور نیستند.

چانه زنی

“من هرکاری خواهم کرد که ریزش مو را متوقف کنم.” در این مرحله شخص احتمالا تمامی پس انداز زندگی خود را صرف رفع یا به تعویق انداختن ریزش موهای خود می کند. مرحله چانه زنی یکی از مراحل سوگواری بعد از ریزش مو است که شخص در آن در تلاش است که فقدان موی  خود را به هر نحوی جبران کند.

افسردگی

“من خیلی ناراحتم؛ چرا هرکاری می کنم از قطع ریزش مو خبری نیست؟!” این مرحله از سوگواری مملو از ترس و غم است. شخص در این مرحله، اتفاق و اثرات آن را درک می کند. مغز در این حالت منزوی می شود و شروع به عقب نشینی خواهدکرد. رسیدن به این مرحله در سوگواری بسیار ارزشمند است و نباید به دلیل ناراحتی زیادی که دارید از آن اجتناب کنید.

5 مرحله روانشناسی سوگواری بعد از ریزش مو

پذیرش

“مشکلی نیست. من قادر به مبارزه با آن نیستم. تنها باید خودم را برای آن آماده کنم.” در آخرین مرحله سوگواری فرد شروع به پذیرش حقیقت می کند. در واقع او می پذیرد که موهای خود را از دست داده است. در این مرحله شخص حتی تجربیات خود در مورد ریزش مو را در اختیار سایر افراد قرار می دهد و حتی آنان را دلداری می دهد. در هر حال عزاداری و سوگواری در هر زمینه ای یک فرآیند زمان بر است و باید در طی مراحل آن صبوری به خرج دهید.

سخن پایانی

اگر واژه سوگواری فقط شما را به یاد نبودن و از دست دادن یکی از عزیزان می اندازد؛ باید بدانید که حتی برای از دست دادن موهای نازنین تان نیز باید مراحل روانشناسی سوگواری بعد از ریزش مو را طی کنید. این مراحل شامل انکار، عصبانیت، چانه زنی، افسردگی و پذیرش است. تمامی این مراحل باید به درستی طی شوند که فرد به مرحله پذیرش برسد. بنابراین عجله نکنید و به خود زمان بدهید.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک

در این مقاله می خواهیم درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک اطلاعات مفید و سودمندی را کسب کنیم. سپس به بررسی روش های درمان  بیماری ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک خواهیم پرداخت. سندرم تخمدان پلی کیستیک در اثر اختلال عملکرد هورمون ها ظاهر می شود که نیاز به درمان دارد.

این اختلالات هورمونی منجر به بروز علائمی چون پرمویی می شود. در این حالت شخص شاهد رویش بیش از حد موهای زائد و ضخیم در نواحی مختلف بدن خود خواهد بود. دلیل این رویداد تولید هورمون های آندروژن یا همان هورمون های مردانه است.

هورمون های آندروژن موجب رویش موهای ضخیم در نواحی شرمگاهی، زیربغل، صورت، سینه و شکم می شوند. این اختلال هورمونی به هیچ عنوان قابل تحمل نیست و شخص باید در سریع ترین زمان ممکن به درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک بپردازد.

درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک

در حالت دیگر از این اختلالات هورمونی، ممکن است شخص دچار آلوپسی آندروژنیک یا همان ریزش مو شدید شود. موهای از دست رفته در این بیماری در صورت عدم درمان، مجددا رشد نخواهند کرد. پس مسلما این اختلال نیز مانند مورد قبل باید سریعا درمان شود.

با ما همراه باشید چرا که در ادامه به بررسی روش های درمان ریزش مو در اثر تخمدان پلی کیستیک می پردازیم.

درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک

از آنجایی که این بیماری ناشی از اختلال در عملکرد هورمون ها است، پس تنظیم هورمونی در وهله اول درمان قرار می گیرد. این تنظیم هورمونی با روش هایی نظیر مصرف دارو صورت می گیرد. برای درمان این بیماری چندین نوع دارو وجود دارد. اغلب افراد با مصرف ترکیبی از این داروها در کنار هم درمان یافته اند.

استفاده از قرص های ضدبارداری خوراکی به همراه قرص های ضدآندروژن

مصرف این قرص ها در کنار هم منجر به درمان رویش بیش از حد موهای زائد و همینطور جلوگیری از ریزش موهای سر می شود. این دو ترکیب به تنظیم قاعدگی و درمان آکنه نیز کمک می کنند.

استفاده از قرص های اسپیرونولاکتون ( آلداکتون)

این قرص گیرنده آلدسترون ها است و همینطور در درمان احتباس مایعات رحمی موثر واقع شده است. از این قرص به همراه قرص های ضدبارداری خوراکی برای درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک استفاده می شود.

استفاده از داروی ضد طاسی ماینوکسیدیل

این دارو برای مصرف موضعی روازنه به مدت 6 ماه روی پوست سر استفاده می شود. ماینوکسیدیل به رشد مجدد مو و همینطور افزایش ضخامت آن کمک می کند. این محلول موضعی به صورت کف یا مایع است. در ابتدای مصرف این دارو ممکن است موجب ریزش بیشتر مو شود.

در برخی شرایط ممکن است موهای جدید با ضخامتی نازک تر از حالت قبل برویند.

فیناستراید و دوتاستراید

این دو دارو برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه به تایید رسیده اند، اما در برخی موارد پزشکان این داروها را برای درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک هم تجویز می کنند. لازم به ذکر است که این داروها تنها روی تعداد اندکی از خانم ها مثبت واقع شده است.

استفاده از فیناستراید و دوتاستراید برای درمان ریزش موی بانوان مورد تایید سازمان FDA نیست.

کاشت مو

کاشت مو یک روش جراحی به حساب می آید که در این روش فولیکول های نواحی پرپشت مو را جدا می کنند و به ناحیه کم پشت یا خالی از موی سر انتقال می دهند. در ضمن لازم به ذکر است که اثربخشی این روش به هیچ عنوان تضمینی نیست.

در قسمت قبل به تمامی روش های طبی درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک اشاره کردیم؛ در ادامه می خواهیم به معرفی و بررسی روش های درمان خانگی بپردازیم. روش هایی وجود دارند که به صورت طبیعی باعث کاهش سطح هورمون های آندروژن می شوند و از تاثیر این هورمون ها بر موهای سر می کاهند.

درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک

بررسی روش های درمان خانگی ریزش موی ناشی از تخمدان پلی کیستیک

اگر از مصرف داروهای شیمیایی واهمه دارید و به دنبال درمان این معضل از طریق روش های دیگر هستید، ما این روش ها را به تفصیل در ادامه بیان کرده ایم.

زینک

استفاده از مکمل زینک برای درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک نتایج مثبت قابل توجهی را به همراه داشته است. مصرف روزانه 50 میلی گرم از این عنصر به مدت 8 هفته با تاثیر بر غدد درون ریز در زنان کمک چشمگیری به درمان ریزش موی افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک خواهد کرد.

همچنین این دارو به درمان هیرسوتیسم یا همان نابجارویی مو (پرمویی) کمک می کند.

کاهش وزن

خانم هایی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند تنها با کاهش 5 الی 10 درصدی از وزن خود نتایج قابل توجهی را برای درمان ریزش موی سر خود مشاهده خواهند کرد. کاهش وزن موجب از دست دادن مقدار زیادی هورمون آندروژن می شود.

بیوتین

بیوتین جزو مکمل های عالی و حرفه ای برای حفظ سلامت و همینطور رویش مجدد مو به حساب می آید، اما در حالت کلی نتیجه چشمگیری از درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک توسط این دارو ارائه نشده است.

طی یک مطالعه در سال 2015 نتایجی حاصل شده است که آگاهی از آن برای درمان ریزش مو شما را شگفت زده خواهد کرد. طبق نتایج به دست آمده در این آزمایش استفاده از مکمل پروتئین دریایی حاوی بیوتین به مدت 90 روز متوالی نتایج فوق العاده ای بر درمان ریزش مو و رویش مجدد موها داشته است.

درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک

درمان های ظاهری و موقت

ممکن است برخی افراد بنا به دلایلی از جمله تفاوت سیستم بدنی، از طریق هیچ یک از موارد ذکر شده نتیجه درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک را کسب نکنند. این امر موجب می شود که سلامت روحی این افراد به خطر بیفتند و احساس افسردگی کنند؛ پیشنهاد ما برای این افراد درمان ظاهری و موقت ریزش مو در اثر تخمدان پلی کیستیک است.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

عفونت قارچی مو یا تریکومایکوزیس

عفونت یا آلودگی مو توسط عوامل قارچی، که تریکومایکوز نیز نامیده می شود، یکی از عفونتهای رایج در انسان است. عوامل شایع ایجاد کننده عفونت مو، درماتوفیت ها، گونه های Malassezia  و عوامل ایجاد کننده ای به نام Piedra هستند. دو مورد قبلی می توانند باعث ایجاد ناراحتی قابل ملاحظه ای شوند و همچنین باعث واکنش های ایمنی بدن به شکل کرین (کچلی) و شورره خارش و التهاب می شوند. علت ایجادکننده تریکومایکوزیس، همراه با جنبه های بالینی و درمان آن، در اینجا خلاصه  ارائه می شود.

تریکومایکوزیس بر اساس تعریف: به بیماری هایی از مو که منشا قارچی دارند، اطلاق میشود. این مسأله از این بیماری به دلیل مشکل زیبایی ناشی از ریزش مو نگرانی زیادی ایجاد می کنند. آنتی ژن های این قارچ ها می توانند موجب برانگیختن التهاب شدیدی شوند که ممکن است فرد را مستاصل و درمانده کند. عفونت های باکتریایی یا ویروسی در پی این التهاب در مکانهایی غیر از پوست سر ممکن است باعث ایجاد دوره های مکرر عفونت شوند. ممکن است عفونت خواهر و برادر و هم مدرسه ای فرد را نیز درگیر کند و موجب اپیدمی کچلی شود.

این قارچ ها مستقیما بر روی فولیکول های مو تاثیر کرده و موجب ریزش مو می شوند

درماتوفیت های ایجاد کننده تریکومیکوز ممکن است ،انسانی، زئوفیلیک، حیوانی، یا ژئوفیلیک، با منشأ خاک، باشد. توانایی رشد درماتوفیت ها بر روی مو را می توان به راحتی با استفاده از روش طعمه مو، نشان داد که شامل قرار دادن موهای استریل (استون زده شده و خشک شده) در یک گلدان حاوی خاک است. قارچهای موجود در خاک شروع به حمله به مو می کنند و با استفاده از مو به عنوان بستری برای تولید کلنی قارچ استفاده کرده و این مسأله میل آنها به استفاده ازمو را نشان می دهد. برخی از گونه های درماتوفیت همچنین می توانند  موجب سوراخ شدن ساقه مو شوند.

تینه آ کاپیتس، شایع ترین عفونت  قارچی است که معمولاً در کودکان در بازه سنی5 تا10 سال دیده می شود. کودکان پسر بیشتر مورد آلودگی قرار می گیرند. این عفونت معمولاً از طریق استفاده از تیغ های آلوده  یا وسایل آرایشی مثل قیچی درآرایشگاههایی که رعایت اصول بهداشتی انجام نمی شود، منتقل می شود. عفونت همچنین از طریق وسایل شخصی مانند حوله، شانه و برس مو اتفاق می افتد.

انواع تظاهرات بافتی در عفونت های قارچی پوست سر

انواع التهابی تینه آ کاپپیتس شامل انواع کرئون ، فاووس ، آبسه و پوستیکول (پوسته ریز) است.

انواع غیر التهابی مانند وصله خاکستری، نقطه سیاه، سبوروئیک، وصله صاف طاسی و نوع بدون کرک (نوع بزرگسالان)

عفونت قارچی مو یا تریکومایکوزیس

کچلی (Tinea Capitis). در نوع دوم ، گسترش عفونت از پوست کم مو به پوست سر رخ می دهد ، که بیشتر در بزرگسالان دیده می شود. گاهی اوقات ممکن است مخلوطی از همه این انواع کچلی در یک بیمار مشاهده شود.

عفونت قارچی مو یا تریکومایکوزیس

Kerion با تورم گره ای باتلاقی مانند همراه با پوسته هایی از ریشه مو مشخص می شود و در صورت عدم درمان ممکن است باعث ایجاد زخم شود.این زخم دردناک و حساس است. نوع آبسه ای خود را به صورت یک تورم باتلاقی قرمز ملتهب صاف و بدون پوسته های فولیکولی نشان می دهد. نوع پوستیولار همراه با چرک و پوسته ریزی است.

عفونت قارچی مو یا تریکومایکوزیس

Favus نوع خاصی از کچلی است که توسط Tinea  Schoenleinii و به ندرت توسط T. violaceum و M. gypseum ایجاد می شود و به صورت دانه های چند حلقه ای  زرد-قرمز همراه با پوسته پوسته شدن و در نهایت بهم پیوستگی، تولید یک فرو رفتگی زرد شکل ظاهر می شود. جمع شدن میسلیوم (دانه های قارچ) همراه با بقایای سلولی موسوم به اسکولا با یک یا چند تار موی بلند در مرکز دیده می شود. اسکار  و ایجاد جوشگاه همیشه دنباله ای از عفونت فاووس است

در انواع تینئوس کاپیتس ،غدد لنفاوی منطقه ای در ناحیه گردن و اکسیپیتال بزرگ می شوند ،  دردناک و حساس هستند ، به ویژه در نوع التهابی کچلی . کاپیتس التهابی اغلب با واکنشهای ‘id’ همراه است ، که به دلیل انتشار آنتی ژن های قارچی در جریان خون ناشی از مکانیسم ایمنی محلی در پوست اتفاق می افتد.

عفونت قارچی مو یا تریکومایکوزیس

Tinea facei در کودکان بیشتر دیده می شود ، جایی که ممکن است مژه ها و ابروها درگیر شوند

عفونت قارچی مو یا تریکومایکوزیس

Tinea barba  عفونت ناحیه ریش در مردان بالغ، به دلیل مسایل زیبایی و ریزش مویی که ایجاد میکند، نگرانی قابل توجهی ایجاد می کند .ضایعات التهابی مانند کرئون و فاووس نیز می توانند در این منطقه ایجاد شوند.

عفونت موی کرکی را باید در سایر نقاط بدن به جز پوست سر جستجو کرد ، که ممکن است به صورت پاپول های کوچک در ضایعه ظاهر شود  تایید عفونت مو درسایر نقاط بدن در ضایعات التهابی قارچی دشوار است ،میتوان این عفونت ها را از طریق تهیه محلول مرطوب در محلول هیدروکسید پتاسیم (KOH) بررسی نمود.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی تریکومایکوزیس کلیک کنید.


راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

چقدر به موهای خود اهمیت می دهید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که موها هم جان دارند؟ آنها با روحیه شاد شما شاد می شوند و با غمگین شدن شما پژمرده می شوند. سلامت آنها نه تنها به سلامت جسم شما بلکه به روحیه و احساسات شما هم وابسته است. باید بگوییم که ریزش مو به دلیل شوک احساسی یکی از عواملی است که کمتر به آن توجه می شود.

اگر کمی اطلاعات در این زمینه داشته باشید می دانید که ریزش مو  تنها به دلایل احساسات بد ناگهانی، عدم مصرف غذای سالم یا مراقبت از مو نیست. عواملی همچون ژنتیک و غیره هم در این بین تاثیرات خود را می گذارند و ممکن است علاوه بر ریزش، باعث نازک شدن موها هم بشوند.

ریزش موها در تمام سر همیشه به صورت یکنواخت نخواهد بود و گاهی ممکن است این مشکل را در قسمتی از سر مشاهده کنید. حتما این سوال برای شما بوجود آمده است که برای جلوگیری از ریزش موها باید چه کنیم؟

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

ریزش مو به دلیل شوک احساسی

اوقاتی که اتفاق ناگهانی و تلخی به وقوع می پیوندد بدن در حال تجربه احساسات شدید است. فعل و انفعالات زیادی در بدن رخ می دهد. یعنی زمانی که فرد حس وحشت زدگی و اضطراب را تجربه می کند و هورمون های زیادی در طول این مدت ترشح می شوند. هورمون های ترشح شده باعث می شوند که سیستم ایمنی بدن فعال شود.

در ادامه این روند البته نه در تمام افراد بلکه در اغلب آنها سیستم ایمنی در پی انجام وظیفه خود بر می آید. سیستم ایمنی در این شرایط به فولیکول های مو حمله می کنند. در نتیجه این حمله موها دچار برافروختگی می شوند و شروع به ریزش می کنند.

شایع ترین علت های ریزش مو در شوک های احساسی

مواقعی هستند که افراد به دلیل بروز یک حادثه دچار ریزش مو می شوند. برخی از آنها را در ادامه برای شما بیان کرده ایم:

  • قطع ارتباط عاطفی و شکست عشقی
  • حسرت و اندوه متاثر از مرگ دوست یا شریک عاطفی
  • ناراحتی ناشی از فوت والدین و یا یک عضو خانواده
  • غم و ناراحتی به دلیل فوت یک بچه کوچک
  • جابه جایی به مکانی مورد پسند نبوده و احساس راحتی ندارید
  • شغلی که در آن مرتب شاهد اتفاقات تلخ مردم باشید مانند اورژانس، آتش نشان یا امدادگر
  • اخراج شدن از شغل خود
  • تجربه یک شکست عصبی مانند عدم ورود به مدرسه یا مراسم خاکسپاری والدین
  • به سرقت رفتن اموال یا مورد حمله قرار گرفتن
  • بروز بیماری هولناک که منجر به افسردگی شود
  • استرس زیاد و در پی آن از دست دادن عملکرد بدن
  • پذیرش اثرات یک فاجعه تلخ طبیعی یا غیر طبیعی

گام هایی برای جلوگیری از ریزش مو در اثر ضربه و شوک

در این قسمت مواردی که به شما کمک می کند که از ریزش مو به دلیل شوک احساسی جلوگیری کنید جمع آوری شده است.

1- با مراجعه به پزشک مطمئن شوید که استرس به دلیل شوک یا ضربه است و مربوطه به یک بیماری زمینه ای نباشد.

اگر در حال تجربه ریزش مو هستید، اینکه علت آن را فورا به ناراحتی یا اضطراب یک حادثه نسبت دهید کار اشتباهی است. استرسی که در وجود خود احساس می کنید امکان دارد دلایل بسیار زیادی داشته باشد. برای اینکه استرس خود را ریشه یابی کنید باید آن را از متخصص یعنی پزشک آن حوزه بپرسید.

همانطور که هر بیماری علت های زیادی ممکن است داشته باشد اضطراب هم احتمال دارد مربوط به یک بیماری زمینه ای باشد. به این صورت که ریزش مو و استرس را با هم تجربه کنید ولی هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند.

احتمال دارد بعد از ریشه یابی به علت هایی همچون کم کاری تیروئید،  مقاومت بدن نسبت به انسولین، لوپوس، یائسگی در خانم ها، سندرم مربوط به تخمدان پلی کیستیک و انواع عفونت های باکتریایی یا قارچی بر بخورید.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

2- نسخه های پزشک را دقیقا مطابق دستورات داده شده مصرف کنید.

نسخه ای که پزشک برای شما پیچیده است کلید رشد مجدد موهای شماست بنابراین تمام تلاش خود را در جهت اجرای صحیح و کامل آن به کار گیرید ارزشش را خواهد داشت.

احتمال دارد که پزشک برای مقابله با اضطراب و احساسات بد یا بی خوابی شما که همگی منجر به ریزش مو می شوند درمان هایی مانند تجویز داروهای آرام بخش، قرص های خواب آور و غیره انجام دهد.

3- به یک درمانگر، روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

چنانچه در حال تجربه یک حادثه تلخ باشید که در واقع درد احساسی آن فراتر از تحمل شما باشد و غم و اندوه فراوانی را حس می کنید، می بایست به پزشک روانشناس مراجعه کنید که به شما کمک کند اتفاق بوجود آمده و حجم احساسی آن را تحلیل و درک کنید. این کار علاوه بر کمک بسیار زیاد به روان شما، ریزش مو به دلیل شوک احساسی را کمتر می کند.

4- به انداره کافی استراحت کنید.

افرادی که در حال تجربه یک شوک هیجانی منفی هستند به طور معمول در یک سیکل مدام پردازش احساسی قرار می گیرند. در ادامه این روند آنها تمامی سیستم عصبی خود را فراتر از حد معمول به کار می گیرند و این پروسه بدن را دچار مشکل می کند.

در این شرایط که هورمون های بدن بهم میریزد، خواب و استراحت کافی نخواهید داشت. به همین دلیل می بایست با افزایش میزان استراحت هم روان و هم جسم که ارتباط عمیقی باهم دارند را به حالت عادی بازگرداند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

5- به میزان توان خود بدون استرس به بدن، ورزش کنید.

حتما بعد از انجام نرمش های روزانه متوجه شده اید که ورزش موجب کاهش سطح استرس در بدن می شود. انرژی اضافی که در بدن توسط کورتیزول ها ایجاد می شوند به عنوان انرژی خروجی دفع شود و دیگر این هورمون ها باعث هجوم و حمله در سیستم نشود. در ادامه این روند دیگر واکنش خود ایمنی خودکار رخ نمی دهد که بخواهد حمله به فولیکول های مو آغاز شود.

6- عضویت در کلاس مدیتیشن یا یوگا را مد نظر قرار دهید.

هر دو این روش ها موجب پاکسازی ذهن شما خواهد شد به گونه ای که تمرکز بر موقعیت جسمانی انجام می شود. افکار ناراحت کننده که علت بروز احساسات منفی می شوند و مرتب در ذهن شما تکرار می شوند دیگر در ذهن وجود نخواهند داشت.

7- حتما سه بار در روز و به اندازه کافی غذا بخورید.

افرادی که دچار آسیب های عاطفی هستند در طی این بمباران فکری و روانی گرسنگی را ممکن است حس نکنند. این مورد موجب می شود که آنها کالری های مورد نیاز موها را مصرف نکنند. در این وضعیت نه تنها رشد سالم مو انجام نمی شوند موجب ریزش موها هم خواهد شد.

8- یک رژیم سالم و غنی از محصولات ارگانیک، روغن های سالم و گوشت های آلی داشته باشید.

برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی در برنامه غذایی خود حتما محصولاتی را قرار دهید که ارزش غذایی بالایی دارند. برای این کار می بایست غذاهای شیرین، کربوهیدرات های خالی و غذاهایی که بیشتر از میزان فرآوری شده باشند را حذف کنید. غذاهایی که ارزش غذایی کافی ندارد موجب می شوند سیستم ایمنی بدن فعال شود.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.