سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

چقدر به موهای خود اهمیت می دهید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که موها هم جان دارند؟ آنها با روحیه شاد شما شاد می شوند و با غمگین شدن شما پژمرده می شوند. سلامت آنها نه تنها به سلامت جسم شما بلکه به روحیه و احساسات شما هم وابسته است. باید بگوییم که ریزش مو به دلیل شوک احساسی یکی از عواملی است که کمتر به آن توجه می شود.

اگر کمی اطلاعات در این زمینه داشته باشید می دانید که ریزش مو  تنها به دلایل احساسات بد ناگهانی، عدم مصرف غذای سالم یا مراقبت از مو نیست. عواملی همچون ژنتیک و غیره هم در این بین تاثیرات خود را می گذارند و ممکن است علاوه بر ریزش، باعث نازک شدن موها هم بشوند.

ریزش موها در تمام سر همیشه به صورت یکنواخت نخواهد بود و گاهی ممکن است این مشکل را در قسمتی از سر مشاهده کنید. حتما این سوال برای شما بوجود آمده است که برای جلوگیری از ریزش موها باید چه کنیم؟

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

ریزش مو به دلیل شوک احساسی

اوقاتی که اتفاق ناگهانی و تلخی به وقوع می پیوندد بدن در حال تجربه احساسات شدید است. فعل و انفعالات زیادی در بدن رخ می دهد. یعنی زمانی که فرد حس وحشت زدگی و اضطراب را تجربه می کند و هورمون های زیادی در طول این مدت ترشح می شوند. هورمون های ترشح شده باعث می شوند که سیستم ایمنی بدن فعال شود.

در ادامه این روند البته نه در تمام افراد بلکه در اغلب آنها سیستم ایمنی در پی انجام وظیفه خود بر می آید. سیستم ایمنی در این شرایط به فولیکول های مو حمله می کنند. در نتیجه این حمله موها دچار برافروختگی می شوند و شروع به ریزش می کنند.

شایع ترین علت های ریزش مو در شوک های احساسی

مواقعی هستند که افراد به دلیل بروز یک حادثه دچار ریزش مو می شوند. برخی از آنها را در ادامه برای شما بیان کرده ایم:

  • قطع ارتباط عاطفی و شکست عشقی
  • حسرت و اندوه متاثر از مرگ دوست یا شریک عاطفی
  • ناراحتی ناشی از فوت والدین و یا یک عضو خانواده
  • غم و ناراحتی به دلیل فوت یک بچه کوچک
  • جابه جایی به مکانی مورد پسند نبوده و احساس راحتی ندارید
  • شغلی که در آن مرتب شاهد اتفاقات تلخ مردم باشید مانند اورژانس، آتش نشان یا امدادگر
  • اخراج شدن از شغل خود
  • تجربه یک شکست عصبی مانند عدم ورود به مدرسه یا مراسم خاکسپاری والدین
  • به سرقت رفتن اموال یا مورد حمله قرار گرفتن
  • بروز بیماری هولناک که منجر به افسردگی شود
  • استرس زیاد و در پی آن از دست دادن عملکرد بدن
  • پذیرش اثرات یک فاجعه تلخ طبیعی یا غیر طبیعی

گام هایی برای جلوگیری از ریزش مو در اثر ضربه و شوک

در این قسمت مواردی که به شما کمک می کند که از ریزش مو به دلیل شوک احساسی جلوگیری کنید جمع آوری شده است.

1- با مراجعه به پزشک مطمئن شوید که استرس به دلیل شوک یا ضربه است و مربوطه به یک بیماری زمینه ای نباشد.

اگر در حال تجربه ریزش مو هستید، اینکه علت آن را فورا به ناراحتی یا اضطراب یک حادثه نسبت دهید کار اشتباهی است. استرسی که در وجود خود احساس می کنید امکان دارد دلایل بسیار زیادی داشته باشد. برای اینکه استرس خود را ریشه یابی کنید باید آن را از متخصص یعنی پزشک آن حوزه بپرسید.

همانطور که هر بیماری علت های زیادی ممکن است داشته باشد اضطراب هم احتمال دارد مربوط به یک بیماری زمینه ای باشد. به این صورت که ریزش مو و استرس را با هم تجربه کنید ولی هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند.

احتمال دارد بعد از ریشه یابی به علت هایی همچون کم کاری تیروئید،  مقاومت بدن نسبت به انسولین، لوپوس، یائسگی در خانم ها، سندرم مربوط به تخمدان پلی کیستیک و انواع عفونت های باکتریایی یا قارچی بر بخورید.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

2- نسخه های پزشک را دقیقا مطابق دستورات داده شده مصرف کنید.

نسخه ای که پزشک برای شما پیچیده است کلید رشد مجدد موهای شماست بنابراین تمام تلاش خود را در جهت اجرای صحیح و کامل آن به کار گیرید ارزشش را خواهد داشت.

احتمال دارد که پزشک برای مقابله با اضطراب و احساسات بد یا بی خوابی شما که همگی منجر به ریزش مو می شوند درمان هایی مانند تجویز داروهای آرام بخش، قرص های خواب آور و غیره انجام دهد.

3- به یک درمانگر، روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

چنانچه در حال تجربه یک حادثه تلخ باشید که در واقع درد احساسی آن فراتر از تحمل شما باشد و غم و اندوه فراوانی را حس می کنید، می بایست به پزشک روانشناس مراجعه کنید که به شما کمک کند اتفاق بوجود آمده و حجم احساسی آن را تحلیل و درک کنید. این کار علاوه بر کمک بسیار زیاد به روان شما، ریزش مو به دلیل شوک احساسی را کمتر می کند.

4- به انداره کافی استراحت کنید.

افرادی که در حال تجربه یک شوک هیجانی منفی هستند به طور معمول در یک سیکل مدام پردازش احساسی قرار می گیرند. در ادامه این روند آنها تمامی سیستم عصبی خود را فراتر از حد معمول به کار می گیرند و این پروسه بدن را دچار مشکل می کند.

در این شرایط که هورمون های بدن بهم میریزد، خواب و استراحت کافی نخواهید داشت. به همین دلیل می بایست با افزایش میزان استراحت هم روان و هم جسم که ارتباط عمیقی باهم دارند را به حالت عادی بازگرداند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

5- به میزان توان خود بدون استرس به بدن، ورزش کنید.

حتما بعد از انجام نرمش های روزانه متوجه شده اید که ورزش موجب کاهش سطح استرس در بدن می شود. انرژی اضافی که در بدن توسط کورتیزول ها ایجاد می شوند به عنوان انرژی خروجی دفع شود و دیگر این هورمون ها باعث هجوم و حمله در سیستم نشود. در ادامه این روند دیگر واکنش خود ایمنی خودکار رخ نمی دهد که بخواهد حمله به فولیکول های مو آغاز شود.

6- عضویت در کلاس مدیتیشن یا یوگا را مد نظر قرار دهید.

هر دو این روش ها موجب پاکسازی ذهن شما خواهد شد به گونه ای که تمرکز بر موقعیت جسمانی انجام می شود. افکار ناراحت کننده که علت بروز احساسات منفی می شوند و مرتب در ذهن شما تکرار می شوند دیگر در ذهن وجود نخواهند داشت.

7- حتما سه بار در روز و به اندازه کافی غذا بخورید.

افرادی که دچار آسیب های عاطفی هستند در طی این بمباران فکری و روانی گرسنگی را ممکن است حس نکنند. این مورد موجب می شود که آنها کالری های مورد نیاز موها را مصرف نکنند. در این وضعیت نه تنها رشد سالم مو انجام نمی شوند موجب ریزش موها هم خواهد شد.

8- یک رژیم سالم و غنی از محصولات ارگانیک، روغن های سالم و گوشت های آلی داشته باشید.

برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی در برنامه غذایی خود حتما محصولاتی را قرار دهید که ارزش غذایی بالایی دارند. برای این کار می بایست غذاهای شیرین، کربوهیدرات های خالی و غذاهایی که بیشتر از میزان فرآوری شده باشند را حذف کنید. غذاهایی که ارزش غذایی کافی ندارد موجب می شوند سیستم ایمنی بدن فعال شود.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.