سفارش تبلیغ
صبا ویژن

7 ترفند طبیعی برای قطع ریزش موی دیابتیک

آیا راهی برای جلوگیری و متوقف شدن از دست دادن دائمی موهای زیبا خود در اثر دیابت، وجود دارد؟

پاسخ سوال بالا جوابی به جز بله نیست!

ریزش موی مژه یکی از اولین علائم اولیه دیابت در زنان مقاوم یا حساس به انسولین به حساب می آید. اما نکته ای که وجود دارد این است که زنان برای نگه داشتن مو در بهترین حالت خود، هیچ ترسی از هزینه کردن ندارند. بنابراین دیدن یک مشت پر از تار مو زیر دوش حمام، کابوس به نظر نمی آید.

در این مقاله خواهید فهمید که چرا دیابت سبب ریزش مو در زنان می شود و همچنین خواهید آموخت که چگونه از ریزش مو در اثر دیابت جلوگیری کنید. پس در ابتدا با دلایلی چون قند خون بالا نسبت به ریزش مو شروع خواهیم کرد.

7 ترفند طبیعی برای قطع ریزش موی دیابتیک

دیابت چگونه باعث ریزش مو در زنان می شود؟

دیابت یک نوع بیماری است که بدن را در مقابل عملکرد یا تولید انسولین مقاوم می کند. لازم است بدانید انسولین هورمونی است که گلوکز اضافی را در جریان خون ما کاهش میدهد. به عبارتی واضح در صورت بالا بودن سطح قند خود، به طور مداوم، بسیاری از عوارض برای سلامتی از جمله آسیب به فولیکول های مو اتفاق می افتد.

افزایش میزان قند خون بر رگ های خونی تاثیری مستقیم می گذارد و خون رسانی به پوست سر را محدود می کند. در نتیجه رشته های مو، مواد غذایی کافی دریافت نخواهند کرد که این سبب ریزش مو می شود.

اما ریزش مو، تنها نشانه از بیماری دیابت نیست. چندین دلیل دیگر وجود دارد که علاوه بر دیابت عواملی است که باعث می شود  موهای سر سبز خود را از دست بدهید.

رشد غیر طبیعی مو چه علائمی دارد؟

همه انسان ها انواع مختلفی از فولیکول های مو را در بدن دارا هستند. با این حال رشد مو در زنان و مردان نوعی بی نظیر از رشد مو به حساب می آید.

سه نوع اصلی از فولیکول های مو در زنان به شرح زیر است:

  • در ناحیه سر و دستگاه تناسلی: در این ناحیه سلول های مو به صورت متراکم درشت، تیره و ضخیم تولید می شود؛
  • در اندام ها: شامل فولیکول های بازو ها و پاها که به شکل موهای نرم، سبک و نازک تولید می شوند؛
  • تنه: این نوع رشد مو به شکل موهای کوتاه در ناحیه قفسه سینه، شکم و پشت صورت می گیرد.

اگر دچار رنج دیابت هستید و همچنین به طور اصطلاح، پیش دیابتی یا ناقل دیابت به حساب می آیید، تغییر رشد مو  به طور طبیعی در ناحیه های ذکر شده را متوجه خواهید شد.

در طول روز حدود 100 الی 150 تار مو به طور طبیعی از انسان ریزش می کند. اما آنچه شما باید به دنبالش باشید، ریزش ناگهانی مو است. به طور واضح منظور از ریزش ناگهانی، یک دسته کامل از موهاست که بدون دلیل مشخص ریخته می شوند.

این ریزش ناگهانی به طور معمول لکه های کوچک طاسی یا لکه های قابل توجهی ایجاد می کند که موها در آن قسمت بسیار کم یا زیاد به نظر می رسند.

همچنین نازک شدن قابل توجه مو در یک ناحیه خاص، ممکن است نشان از این موضوع باشد. بسیاری از افراد ممکن است بر روی قسمت های دیگر بدن مانند پاها، بازوها و صورت از جمله مژه ها و ابروها این لکه های بدون مو را متوجه شوند.

با این تفاسیر شاید بخواهید بدانید که چند بار و چند وقت به گونه ای که در بالا ذکر شد، موهای خود را از دست داده اید یا از دست خواهید داد بلکه جدی بودن یا جدی نبودن این امر را متوجه شوید. زیرا تنها در این صورت است که قادر هستید بفهمید که آیا دیابت و ریزش مو ارتباطی با یکدیگر دارند یا خیر!

آلوپسی یا اختلال ریزش مو

اگر ریزش مو به طور غیر طبیعی و زیاد  در یک ناحیه محدود  صورت بگیرد، ممکن است به بیماری آلوپسی آره آتا (alopecia areata) مبتلا شده باشید.

آلوپسی یک نوع بیماری خود ایمنی است. این بیماری سبب می شود سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کند. در نتیجه چرخه رشد مو به شکل معمول تحت تاثیر این حمله قرار می گیرد.

چنین وضعیت ریزش مو در زنانی که سن بالای 45 سال دارند، به طور کامل شایع است.

 آیا نوع دیابت قادر است بر ریزش مو تاثیری بگذارد؟

الان در وضعیتی هستید که می دانید دیابت باعث ریزش مو می شود و ممکن است از پرسیدن سوال در رابطه با نوع دیابت و روند ریزش مو تعجب کرده باشید!

جواب این است که بیشتر مطالعات در این زمینه نشان می دهد که آلوپسی فقط مختص مبتلایان به دیابت نوع یک است.

به طور دقیق دیابت نوع یک مانند آلوپسی یک اختلال قند خون در وضعیت خود ایمنی است. این وضعیت باعث می شود سیستم ایمنی بدن به سلول های پانکراس که در حقیقت مسئول تولید انسولین هستند، حمله کند.

بنابراین منطقی است که دیابت نوع یک، احتمالا منجر به ریزش مو شود. اما در رابطه با دیابت نوع دو چطور؟!

در رابطه با دیابت نوع 2 اطلاعات کمی وجود دارد که ریزش مو غیر طبیعی را به خود نسبت دهد. اما یک مقاله جالب در Jama Dermatology وجود دارد که بیان می کند:

در سال 2013 دانشمندان بسیاری کشف کردند که زنان دیابتی فوت شده با سن بالاتر از 60 سال، مبتلا به آلوپسی خفیف بوده اند. با این حال این وضعیت در زنان بالای 70 سال شایع تر و شدید تر به نظر می رسد.

7 ترفند طبیعی برای قطع ریزش موی دیابتیک

کدام قسمت های بدن دچار بیشترین ریزش مو در اثر دیابت می شوند؟

همان طور در قبل اشاره شد ریزش مو در اثر دیابت در چندین منطقه از بدن رخ می دهد. این مناطق به شرح زیر است:

  • سر: آلوپسی به این صورت است که به جای خارج شدن از خط مو، با نازک شدن تدریجی مو در قسمت فوقانی سر، زنان را تحت تاثیر قرار می دهد که این مورد در مردان نیز اتفاق می افتد.

خبر خوب در رابطه با این قسمت این است که زنان به ندرت بر اثر ریزش موی دیابتی، کچل می شوند؛

  • پاها: به طور مداوم بالا بودن سطح قند خون ممکن است باعث ایجاد یک نوع بیماری به نام نوروپاتی دیابتی شود. این وضعیت از بیماری، به اعصاب آسیب می زند که به طور معمول پاها را درگیر می کند. در نتیجه ممکن است احساس بی حسی در اندام تحتانی ایجاد شود؛
  • برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.